Horen en begrijpen
- Begrijpt woorden voor volgorde, zoals “eerste”, “volgende” en “laatste”
- Begrijpt woorden die tijd aangeven, zoals “gister”, “morgen”, “straks”
- Volgt meervoudige opdrachten uit, zoals “trek je pyjama aan, poets je tanden en kies dan een boekje”
- Volgt instructies op in de klas, zoals “trek een cirkel op het papier”
- Hoort en begrijpt het meeste van wat er gezegd wordt, op school en thuis
Spreken
- Spreekt alle klanken uit in woorden. Mogelijk maakt het kind nog foutjes in moeilijkere klanken, zoals l, s, r, v, z, ch, sh, th.
- Reageert op “Wat zei je?”
- Spreekt het grootste deel van de tijd zonder klanken of woorden te herhalen
- Benoemt letters en cijfers
- Gebruikt zinnen met meer dan 1 actie-woord, zoals spring, speel, pak, kom. Mogelijk maakt het kind nog wat foutjes hierin.”
- Vertelt korte verhalen
- Houdt een gesprek gaande
- Houdt tijdens het vertellen rekening met de situatie en luisteraar.
Deze website maakt gebruik van Cookies. We gaan er vanuit dat u hier geen problemen mee heeft. Bent u het hier niet mee eens, klik dan op meer informatie.OK Meer informatie Privacy & Cookies Policy